Forumindex mcbilklubben.se
Ett forum för MC-Bil klubben från www.gratisforum.se
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Motor problem

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Motor & Drivlina
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Anders



Registreringsdatum: 14 september 2014
Inlägg: 1

InläggPostat: 2014-09-14 22:15:59    Rubrik: Motor problem Svara med citat

Hej. Jag har en Heinkel 1959 som har börjat att trycka ut olja ur olje locket. Det verkar som det är ett högt tryck kan nästan tro att någon kolvring har pajat så kompett går ner i motorn och trycker ut oljan både i hålet till oljestickan och i oljepåfyllningslocket. Min fråga är om någon har haft eller har samma problem. Det sitter en slang i toppen på ventilkåpan den är inte tät så problemet är inte där. Sommaren 2013 pajade toppackningen jag lagade den och passade även på att se över den överlag och allt verkade ok. Kan även tänka mig att skaffa en reservmotor så har någon en till salu ring mig. 0703773700 Anders.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JohnA



Registreringsdatum: 17 mars 2012
Inlägg: 53

InläggPostat: 2014-09-28 19:30:28    Rubrik: Svara med citat

Har en 59:a jag också! Har inte kört den på sex år nu, blir aldrig tid att fixa den ganska havererade motorn. (avgasventilen gick av och mosade omkring...)

Har aldrig haft det nämnda problemet men har kört många mil med Fiat 126 som har en tvåcylindring motor med två parallellgående kolvar, vilket innebär att vevhuset utsätts för samma tryckväxlingar som på encylindriga fyrtaktare. I dessa motorer finns en liten backventil i vevhusventilationen som efter några kolvslag ger ett teoretiskt vakuum i vevhuset. I praktiken har man alltid ett visst "blow-by" men det ska absolut inte vara så mycket att motorn trycker ur sig olja.

På en fyrcylindrig fiatmotor i en annan bil jag haft var det ett evigt bubblande i vevhusventilationens slang. Den motorn var ganska illa sliten så lösningen blev att bygga en oljefångare av en PET-flaska för att inte motorn vid tvära inbromsningar och branta nedförsbackar skulle storkna av all motorolja som plötsligt drogs ner i förgasaren.

Ett kompressionsprov på Heinkelmotorn är nog på sin plats, samt kanske även inspektera så att inga repor finns i cylindern. Har en kolvring gått av är risken stor att det ganska snabbt blir följdskador. Är den bara sliten är det kanske bättre att bygga en oljefälla och gilla läget men är det en brusten kolvring måste felet åtgärdas fort!

En lite läskig upptäckt jag gjorde när jag rev isär min motor vid något tillfälle var att smörjningen av vevaxel, kolv och ventilvippor i huvudsak sköts av ett kugghjul i växellådan som dels tappar kontakten med oljebadet redan omkring min-strecket på oljestickan, dels står stilla när man trampar ner kopplingen. Det kan därför vara klokt att alltid hålla hög oljenivå och inte stå stilla med kopplingen nedtrampad länge.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JohnA



Registreringsdatum: 17 mars 2012
Inlägg: 53

InläggPostat: 2014-09-28 19:36:49    Rubrik: Svara med citat

Inspirerad av lilla Fiat 126 satte jag en backventil på vevhusventilationen till min Heinkel när jag hade en oljeläcka mellan vevhushalvorna och tyckte att snigelspåret bakom mig försvann. Det sölade däremot lika mycket när heinkeln stod parkerad...

Tror inte undertryck i vevhuset är dåligt för motorn på något vis, snarare tvärt om, även om det nog är högst marginellt i jämförelse med vinsterna på en racingmotor med torrsump (som ju ofta har kraftigt undertryck).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Motor & Drivlina Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.05 sekunder att ladda.