Forumindex mcbilklubben.se
Ett forum för MC-Bil klubben från www.gratisforum.se
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


"Rätta till" trehjuling till fyrhjuling!

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projekt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
JohnA



Registreringsdatum: 17 mars 2012
Inlägg: 53

InläggPostat: 2013-07-04 13:13:39    Rubrik: "Rätta till" trehjuling till fyrhjuling! Svara med citat

Många gånger när hastighetsmätaren i min Heinkel krupit uppemot 90 och känslan i ratten fört mina tankar till att rida på en drogad struts har jag funderat på vad som händer om man plötsligt får punktering på bakhjulet. Jag har en gång för länge sedan upptäckt en lite långsammare punktering på yttre bakhjulet i min lilla baktunga fiat 126 i en långdragen kurva och det var klart ...eh, uppväckande!

Både Heinkeln och dess förebild Isetta konstruerades ju med dubbla bakhjul på gemensam sving och drivaxel utan differential. Jag antar att Tyskland redan på 50-talet hade regler som liknar dagens EU-regler för "tung fyrhjuling", L7e, d.v.s. i princip hur lik en riktig bil som helst med undantag för en viss maxvikt, -hastighet, samt cylindervolym/motoreffekt.

För ett antal år sedan kollade jag med Bilprovningen om det var ok att bygga "tillbaka" en trehjuling till fyrhjuling genom att montera dubbla bakhjul. Som svar fick jag i princip "absolut no-no" med en diffus vink om att fyrhjulingar inte kan byggas av amatörer med mindre ambitioner och kapital än att man går igenom massa helfordonsgodkännande för något som måste vara ett nytillverkat fordon. Jag hoppas denna idioti har hunnit växa bort från regelböckerna och har därför nyss på nytt skickat min fråga, den här gången till Transportstyrelsen. Får se vad de svarar, OM de svarar...

Är det fler är jag som är intresserade av detta?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JohnA



Registreringsdatum: 17 mars 2012
Inlägg: 53

InläggPostat: 2013-07-04 19:52:43    Rubrik: Svara med citat

Jag läste någonstans för något år sedan eller två att Piaggio MP3 lyckats smita igenom på EU-definitionerna för MC, inte bara genom att ha två framhjul och symmetrisk spårning, utan att man också valt spårvidden precis utanför gränsen för något slags minimum. Om jag fattade rätt kommer två hjul att räknas som ett om deras avstånd är under en viss gräns.

http://en.wikipedia.org/wiki/Piaggio_MP3

Jag gräver medan jag skriver...

Det tycks finnas en gräns vid 460mm spårvidd så att mått under detta medför att två hjul räknas som ett. Siffran känns bekant och rimlig, men jag har i skrivande stund inte funnit något som bekräftar att detta gäller just i Sverige eller om det kan tillämpas på något man bygger själv.

"If it is legally considered as a trike or a bike depends on the front (or back) track width accroding to Art. 16 VTS. If the track width is less than 460mm both wheels are considered as one single wheel. Also the wheels need a symmetric configuration Art. 15 VTS, which motorcycles with sidecars do not have. "

(källa: http://www.englishforum.ch/transportation-driving/175167-drivers-licence-piaggio-mp3.html )

Det verkar som att Piaggio MP3 har en spårvidd på 465mm. En fyrhjulig Heinkel har vad jag minns endast 220mm spårvidd bak så den borde klara sig utmärkt som trehjuling även med fyra hjul. BMW Isetta kan det vara värre med då den tycks ha en spårvidd bak på 520mm.

Nu skulle jag vilja se detta om 460mm på ett "skarpt papper", d.v.s. någon lagtext med tydliga referenser som gäller för Sverige.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JohnA



Registreringsdatum: 17 mars 2012
Inlägg: 53

InläggPostat: 2014-04-29 21:49:38    Rubrik: Svara med citat

Av responsen att döma är det kanske bara jag här som roas av dessa funderingar. Hade hunnit glömma att jag skrivit om "den magiska hjulspårvidden" här när jag startade en ny mer generell tråd om ämnet på annat håll: http://mcbilklubben.forum24.se/mcbilklubben-about89.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projekt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.04 sekunder att ladda.