Forumindex mcbilklubben.se
Ett forum för MC-Bil klubben från www.gratisforum.se
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


När två blir ett, eller när lagen blir hjulblind

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
JohnA



Registreringsdatum: 17 mars 2012
Inlägg: 53

InläggPostat: 2014-04-29 21:45:52    Rubrik: När två blir ett, eller när lagen blir hjulblind Svara med citat

Jag har snöat in ordentligt på regelverken kring små udda fordon och tycker det är oerhört intressant att vända och vrida på lagarna för att hitta kryphål i ett rent självändamål. Bara för att det går helt enkelt!

Den trehjuliga (?) skotern Piaggio MP3 tycker jag ser helt vansinnig ut men trots att tillverkaren hävdar att den kommit till för att ge tvåhjulshojandet bättre stabilitet, bromsförmåga och väggrepp har det nog anats att den i själva verket är en paragrafsmitare som gör det möjligt att köra MC med bilkörkort. Eller?

MP3 finns faktiskt med två olika spårvidder som ger två skilda klassningar med tillhörande körkortskrav. Den magiska gränsen är 460mm spårvidd, alltså måttet mellan mittpunkterna på de båda hjulens anliggningsytor mot gatan. EU-direktiven talar om "twinned wheels" som under detta mått räknas som ett enda hjul. Ingenting nämns om hur hjulnav, bromsar eller fjädring delas. Kort och gott blir konsekvensen att en trehjuling med spårvidd under 460mm blir klassad som tvåhjulig motorcykel medan de över detta mått blir "tricycle" som ju har vissa körkortsmässiga skillnader och dispenser. Den Piaggio MP3 som blivit populär i vårt eget land har en spårvidd framtill på 465mm, en uppenbar lagsmygare således.

Så, vad har detta med våra MC-bilar att göra? Jo, åtminstone två av de välkända trehjulingarna, Heinkel Kabine och BMW Isetta, konstruerades från början som fyrhjulingar där bakhjulen satt tätt ihop på gemensam svingarm, hjulaxel, hjullager och broms. Dåtida skatte- och körkortsklasser utanför Tyskland gjorde det ordentligt fördelaktigt att konstruera bort det ena bakhjulet men numera ser det ju annorlunda ut.

Har jag läst de nya lagarna rätt finns inga hinder att bygga om en gammal trehjuling till fyrhjuling och behålla klassningen, förutsatt att spårvidden bak hålls under 460mm. Heinkeln hade från början 180mm vill jag minnas så där kan man följa originalritningen. Isettan har däremot över halvmetern mellan bakhjulen så där får man göra något mer eget. I synnerhet Isettan skulle vinna mycket rent estetiskt då den ju så uppenbart är byggd för att ha två hjul bak. Själv vill jag ha två bakhjul främst för att förbättra stabiliteten och som en liten livförsäkring i händelse av en bakhjulspunktering.

Hur ombyggnaden sedan ändrar värdet på fordonet vågar jag inte fundera över, men det borde inte vara svårt att göra modifieringen reversibel. Eftersom två hjul "ser ut" som ett när de sitter tätt ihop tolkar jag det som att det nya hjulet inte heller behöver redovisas för bilprovningen. Av den anledningen skulle det vara intressant att se vad registreringspappren för en 465-millimeters Piaggio MP3 säger.


Mina egna skruvade idéer galopperar förstås bortom det ovanstående. Med viktgränsen för MC borttagen borde t.o.m. en av de där gamla trehjuliga japanska lastbilarna i fullformat kvala in som MC vid en eventuell privatimport. Det borde även vara möjligt att "skruva in" bakhjulen på en vanlig personbil till 465mm spårvidd och regga om den till MC. Med riktigt feta bakdäck och något uppstyvad fjädring framtill kan det nog bli ganska stadigt, -bra mycket stadigare än med ett enda bakhjul.

Byter man sedan motor eller modifierar originalmotorn så att effekten blir max 15kw (så som på de flesta av våra trehjuliga MC-bilar) kommer en 16-åring med A1 (tidigare lätt MC) att få köra skapelsen!
Hade jag inte redan så mycket annat knas för mig skulle jag av rena principskäl bygga om en Saab 96 V4 på detta vis för att ge något nytt att titta på till en kommande trollhätteträff! Smile

Vi har sedan ett antal år tillbaka fått en rad tidigare otänkbara småfordon på våra vägar och jag misstänker att det inte tar slut här. Ett exempel på fyrhjulig bil med sportbilsprestanda men MC-klassning är denna:
http://www.qpod.co.uk/qpod-fun-runner.php

Här är bl.a. några skoterliknande fyrhjulingar som lyckas vara trehjuliga MC enligt lagarna: http://www.gizmag.com/tilting-three-four-wheelers-quadro-350d-swaygo-575-evr1-quadro-parkour/20514/

Är det fler än jag i detta forum som tycker sånt här är kul att gräva i?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JohnA



Registreringsdatum: 17 mars 2012
Inlägg: 53

InläggPostat: 2014-05-06 17:32:50    Rubrik: Svara med citat

Hittade ett youtubeklipp där en heinkel, eller rättare sagt hjul och drivlina av en fyrhjulig heinkel är ute och åker:

http://m.youtube.com/watch?v=E2zH4TLequM

Jag gissar att ägaren slarvat ihop ett chassi snarare för att testa komponenterna än att ha som bottenplatta till sin renovering. Fast om jag råkade på en kaross som var bottenlöst rostig, ja då skulle jag inte skämmas för att bygga ett eget chassi utan att kopiera originalet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.98 sekunder att ladda.