Forumindex mcbilklubben.se
Ett forum för MC-Bil klubben från www.gratisforum.se
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Fram-King Fulda Modernisering!

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projekt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Fredsduvan



Registreringsdatum: 16 februari 2012
Inlägg: 13
Ort: Gnesta

InläggPostat: 2012-04-26 17:06:20    Rubrik: Fram-King Fulda Modernisering! Svara med citat

Såg så tomt ut i Projekt mappen på forumet.

Tänkte skriva lite om min andra Fram-King fulda.

JAg tänkte ju bruxa denna till och från jobbet och med detta ville jag ha en tillförlitligare drivlina.
Köpte en krockad Kymco 500 cc scooter. KApade av ramen vid fotplattorna och parkerade bakhalvan av ramen i FKF ramen.
Blir kanon. Dock fick jag såga ett hål i baksätet men det kommer senare att maskeras med någon "kudde". Nu behöver jag få dit kylaren (vattenkyld motor) vid sidan och försöka "gäla" eller göra scoop för att få in kylluften. Till detta har jag lite ideer.
Men där jag stött på patrull är bromsar på framhjulen. Som ni alla vet är ju att bromsarna innanför en 8" fälg är lika kraftig som på en flakmoped.
Nån som har några ideer på hur jag ska uppgradera bromsarna ?

_________________
Tommy Redaktören Bubblan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JohnA



Registreringsdatum: 17 mars 2012
Inlägg: 53

InläggPostat: 2012-05-04 07:05:17    Rubrik: Svara med citat

Schysst projekt! Jag har i många år funderat på att göra något liknande med min Heinkel som mest ståt på samma fläck i garaget de senaste åren utom de gånger jag tagit ut den för att fixa mig ännu ett motorhaveri...

Många olika idéer har passerat min hjärna genom åren. En sak jag gjort är att ha anpassat trumbromsar från Fiat 126 till Heinkelns 10"-fälgar genom ett enkelt svarvjobb. Sedan stannade just det bygget av... Eftersom jag tänkte bygga en slags motoriserad släpvagn spelar det ingen ingen roll att trumman och de överdimensionerade hjullagren hamnat säkert fem cm innanför hjulets mittpunkt. Ska man modifiera fordonets ordinarie bromsar vill man så klart inte få en så stor fälg-offset.

Något jag såg medan jag stökade med fälg och bromstrumman är att man skulle kunna få i stort sett noll-offset genom att istället bulta fälgen mot bromstrummans insida! För att plocka bort hjulet måste man förstås lossa hjulspindelmuttern och dra loss hela trumman, men det kan det ju vara värt. Mitt tips är alltså att leta efter en bromstrumma från en mindre personbil som kan passa på UTSIDAN av fälgen och sedan uppfinna något fiffigt sätt att t.ex. med svarvade adapterringar eller "hybridfälgar" (Fulda-donatorbil) få till rätt läge på hjulen. Sedan gäller det förstås också att pyssla bromssköldarna på plats...

Skulle annars skivor från MC eller skoter kunna vara en lösning?


Har du tänkt besiktiga fuldan med den nya motorn eller bara ful-åka på fin-fuldans registreringsskyltar? Då jag för kanske fem år sedan höll på och tjafsade med Bilprovningen och SFRO om mitt tänkta byte till en 10hk kubotadiesel fick jag klart för mig att bygget skulle bli svårt att få godkänt eftersom det innebar en tredubbling av cylindervolymen. Just för att våra trehjulingar klassas som MC ställer cylindervolymen till det MER än hästkrafternas anta. Bilprovningen ansåg det bli ett amatörbyggt fordon eller möjligen ombyggt medan SFRO:s MC-expert ansåg att Bilprovningen var löjliga. Jag gav upp...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JohnA



Registreringsdatum: 17 mars 2012
Inlägg: 53

InläggPostat: 2012-05-04 07:07:53    Rubrik: Svara med citat

Hur mycket kostade skotermotorn? Hästkrafter? Remvariator? När blir första provturen? Jag är förbaskat nyfiken på rapport om prestanda, ljudnivå och bränsleförbrukning.

Lycka till med bygget!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JohnA



Registreringsdatum: 17 mars 2012
Inlägg: 53

InläggPostat: 2012-05-24 15:35:54    Rubrik: Svara med citat

Tog ett snack med SBP idag. Tyvärr inte med någon som har hand om regbesiktningar av MC. Det lät dock mycket positivt att få igenom ett motorbyte till modern skotermotor nuförtiden, även om cylindervolymen är betydligt större. Låter mycket hoppfullt, även om ett muntligt besked kanske inte kan tas som något absolut löfte. Papper på motorn, d.v.s. uppgifter om dess effekt, cylindervolym och liknande, kommer sannolikt att krävas. Ett regnummer från donatorhojen skadar knappast heller. Att man på flera MC-bilar dessutom måste byta bakhjulsupphängningen gör ändringen lite större men även detta borde gå bra med endast en registreringsbesiktning.

Nu ska jag ut och måtta på min 10-hästars 600cc Kubota igen! Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Fredsduvan



Registreringsdatum: 16 februari 2012
Inlägg: 13
Ort: Gnesta

InläggPostat: 2012-06-05 15:34:46    Rubrik: Motorbyten Svara med citat

Kubota dieselmotor kunde vara nåt till min reliant Fox Smile
När det gäller registrering av Kymco FKF. så är frågan om effekten inget problem om det går som jag tänkt. Det är ju inte Framking fuldan jag byter motor i ! Rolling Eyes Det är ju Kymco scootern jag sätter dit kaross på Cool

Nej i första hand blir det nog "fulåka" med skyltarna från "fin" fuldan. Men va f-n det ska gå att registrera. . Problemet är ju framvagn ochh bromsar. MAn skulle ju kunna ta en hel framvagn från en fyrhjuling. Men då har man inte plats med fötterna. Om man inte sitter i baksätet och flyttar pedalerna lite bakåt men va f-n det funkar väl det oxå Twisted Evil
_________________
Tommy Redaktören Bubblan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JohnA



Registreringsdatum: 17 mars 2012
Inlägg: 53

InläggPostat: 2013-07-04 14:01:18    Rubrik: Svara med citat

Något nytt att rapportera om Kymco-Fuldan? Min Heinkel står fortfarande och ser ledsen ut med en illa havererad cylinder i garagehyllan och en stukad vevstake under motoluckan i karossen. Det känns fullständigt meningslöst att renovera för tusentals pengar i min ganska fula bruksare för att återställa den till lika osäkert fungerande skick som innan haveriet... Får jag bara undan saabprojektet är det snart heinkelns tur att bli något roligt, vilket årtionde som helst... Men inspiration till specialare skadar det inte att utvärdera i god tid innan man börjar bygga!

Det jag har att välja på är 400cc/30hk Yamaha snöskotermotor från 1976, 4-takts 50cc mopedmotor, även den med variator, samt min kära 600cc kubotadiesel. Har också sneglat på motorn från Fiat 126 men att bereda plats för något så uselt och lika illa vibrerande som heinkelns lilla originalmotor känns inte lockande. Helst vill jag bygga med dubbla bakhjul så som heinkeln en gång konstruerades och hoppas Transportstyrelsen denna gång kan ge ett vettigt svar på frågan om det kan accepteras. (se separat tråd)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JohnA



Registreringsdatum: 17 mars 2012
Inlägg: 53

InläggPostat: 2014-04-29 21:57:00    Rubrik: Svara med citat

Länge sedan något skrevs här om motorbyten. Både fru och ungar skrek "NEEEJ" när jag talat om att sälja min Heinkel men motorn är en havererad skrotklump och en mer modern och hållbar drivlina är definitivt lockande om jag ska få fart på trehjulingen igen.

Kan det vara så att regelverket hunnit ändra sig till oss motorbytares fördel? Hos Trafikverket ser jag inte längre ett enda ord om cylindervolym på en trehjuling, faktum är att om dess motoreffekt inte är högre än 15kw så får den numera även köras av en 16-åring med kort för lätt MC. Kan det innebära att det även blivit lättare att byta till en motor med större cylindervolym? Tidigare har det varit ett absolut no-no om man vill klara en registreringsbesiktning utan att gå via SFRO med en klassning som ombyggt fordon.

Min lilla tvåcylindriga Kubota-diesel har 3x Heinkelns cylindervolym men samma fjuttiga 7kw motoreffekt. Hittills då jag frågat Bilprovningen och SFRO har de bara kallat varandra för dumma utan att jag blivit klokare på vad som faktiskt gäller. Nu är kanske läget ett annat?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Projekt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.05 sekunder att ladda.