Forumindex mcbilklubben.se
Ett forum för MC-Bil klubben från www.gratisforum.se
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Ventilrenovering på Trojan -64

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Motor & Drivlina
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Scoutet



Registreringsdatum: 28 maj 2014
Inlägg: 24
Ort: Svenljunga

InläggPostat: 2014-05-28 15:09:04    Rubrik: Ventilrenovering på Trojan -64 Svara med citat

Köpte igår en finfin Heinkel Trojan av 1964 års modell.
Den förra ägare har kört på blyfri vanlig bensin vilket lett till att ventilerna är kass och behöver renoveras.
Ska tilläggas att jag inte kan något om detta, men säljaren sa att man kan slipa upp ventilfästena.

Så till frågan: Kan man lämna in motorn till en vanlig bilverkstad eller måste det vara en som kan just Heinkel?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henrik Björklund



Registreringsdatum: 27 april 2014
Inlägg: 2

InläggPostat: 2014-08-23 06:23:03    Rubrik: Svara med citat

Hej!
Jag skulle lämna in topplocket till ett företag som är specialiserade på mc reparationer. Där kan de byta ut ventilsäterna, styrningarna (om de nu är slitna),ventiler. Idag är ventilsäterna just gjorda för att klara av det bränsle vi har idag.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jack Veeke



Registreringsdatum: 15 februari 2012
Inlägg: 162
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2014-08-24 20:10:46    Rubrik: Svara med citat

Det är rätt dyrt men man kan skicka toppen till Tyska Heinkelklubben och då renoveras toppen genom de. Kostar ungefär € 230 euro plus frakt.
// Jack
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
JohnA



Registreringsdatum: 17 mars 2012
Inlägg: 53

InläggPostat: 2014-09-28 19:52:12    Rubrik: Svara med citat

Blir lite osäker på om jag kört med blyersättningsmedel eller ej, men har ett svagt minne om att jag för länge sedan gjorde det men fick för mig att stålet i ventilsätesringarna är hårt nog att klara blyfritt. De flesta personbilar med aluminiumtoppar brukar klara blyfritt eftersom de till skillnad från gjutjärnstoppar alltid har ventilsäten av stål som är hårdare än gjutjärn. Exakt hur materialet är på heinkeln vågar jag inte uttala mig om så det är kanske ändå bäst att köra med blyersättning på en standardmotor. Får man däremot nya säten ipressade av en motorverkstad som vet vad den gör borde det vara en självklarhet att sätena klarar blyfritt.

Glappa ventilstyrningar var förmodligen det som spöade min motor brutalt för fem år sedan då avgasventilen gick av. När styrningarna glappar vinglar ventilen och träffar snett mot sätet så att det blir ständiga brytningar mellan skaft och tallrik. Definitivt något man bör hålla koll på.

Min förra motor hade ett mycket märkligt fenomen: Den startade snällt och gick normalt några 100-tal meter för att sedan tappa orken och tjuvstanna. Efter att den fått kallna en stund gick den igång igen och jävelskapen upprepades. Det visade sig att insugsventilens sätesring satt löst och när toppen svällde av värmen trillade sätet ner och blockerade flödet. När motorn kallnat var en aning av krymppassningen återställd så att ventilsätet fastnade igen när motorn drogs runt. Jag höll på att bli helt galen innan jag hittade detta udda fel!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Motor & Drivlina Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.52 sekunder att ladda.