Forumindex mcbilklubben.se
Ett forum för MC-Bil klubben från www.gratisforum.se
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Olja i Trojan

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Motor & Drivlina
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Scoutet



Registreringsdatum: 28 maj 2014
Inlägg: 24
Ort: Svenljunga

InläggPostat: 2014-08-13 17:11:21    Rubrik: Olja i Trojan Svara med citat

Tänkte ta det säkra före det osäkra och byta alla oljor i bilen då jag inte vet när det gjordes senast.

Har förstått att man ska kunna använda Biltemas Mineralolja 10W-30 till motorn.

Men vilken olja ska det vara i växellådan?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Fredsduvan



Registreringsdatum: 16 februari 2012
Inlägg: 13
Ort: Gnesta

InläggPostat: 2014-08-22 09:55:27    Rubrik: Mtorcykelolja för motor med Koppling Svara med citat

Hej
Motor och växellåda har samma olja. Då den har våt koppling så rekomenderas en olja för motorcykel med våt koppling. JAg kör själv med OK/Q8 röd etikett tror den heter racing RS eller något sånt. Sen så ska det vara olja i kedjelådan oxå där tror jag på en tjockare växellådsolja MP 80 eller 90 eller något sådant. Då vi bara kör i varmt väder. Tänker du köra vinter oxå så häll i vanlig motorolja.
_________________
Tommy Redaktören Bubblan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JohnA



Registreringsdatum: 17 mars 2012
Inlägg: 53

InläggPostat: 2014-09-28 20:02:26    Rubrik: Svara med citat

Vanlig motorolja ska man nog inte hälla i motor/växellåda! Moderna multigradeoljor, mineral- såväl som syntet, innehåller "snoriga tillsatser" som kan få kopplingen att slira hysteriskt. MC-olja specifikt för oljebadande lameller är det som gäller men en gammaldags singlegradeolja kan fungera fint. Biltemas Classic 50 är seg i starten men fungerade utmärkt många mil i min Heinkel tills motorn havererade av orsaker jag inte tror kan skyllas på oljan.

En kompis som kör BSA från sent 60-tal är av den bestämda åsikten att gamla MC-motorer absolut inte ska ha moderna oljor och jag är beredd att hålla med efter mina erfarenheter av vanliga bil-oljor och slirande lameller.

Däremot TROR jag inte modern olja är direkt farlig för heinkelmotorn. Att min Heinkel skar ihop rejält då jag för länge sedan körde med en helsyntetisk personbilsolja berodde förmodligen enbart på full gas i lång nedförsbacke med hämlängtan på motorvägen en varm sommareftermiddag. Hastighetsmätaren pekade en bit över 90 ögonblicket innan det roliga var slut.

Singlegradeolja för gräsklippare kan nog vara ett bra alternativ till Biltemas Classic 50 som är i kletigaste laget då motorn är kall. Min filosifi efter egna erfarenheter och vissa försök till logiskt tänkande är att det ändå måste vara bättre med en seg och kletig olja i starten än modernt "snor" som rinner bort från heta ytor. Alla växlar utom fyran är glidlagrade och det är nog inga jättemängder som skvätter upp till ventilmekanismen så om oljan kan bli kvar i en kläggig film är det nog värt en del tröghet vid kallstart.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Motor & Drivlina Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.05 sekunder att ladda.