Forumindex mcbilklubben.se
Ett forum för MC-Bil klubben från www.gratisforum.se
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Funderingr Heinkel Kabine

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
The Dragon



Registreringsdatum: 11 september 2014
Inlägg: 8
Ort: Årjäng

InläggPostat: 2014-09-12 22:04:52    Rubrik: Funderingr Heinkel Kabine Svara med citat

Hej!

Jag funderar på att köpa mig en Heinkel Kabine och har en del frågor.

Vart har ni köpt era? verkar ju inte översvämma av dem Sad

Är det lätt att hitta reservdelar?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Scoutet



Registreringsdatum: 28 maj 2014
Inlägg: 24
Ort: Svenljunga

InläggPostat: 2014-09-13 18:20:59    Rubrik: Svara med citat

Jag köpte min Heinkel Trojan från blocket.. men det gäller att vara snabb på telefonen.
Missade en till en tysk som kom med pengarna i näven till säljaren.
så när nästa dök upp så gjorde jag likadant.
Ringde på måndag och på tisdag var det bil är kärra 20 mil enkel väg för att köpa en bil man ännu inte sett i verkligheten..

Lycka till med letandet, det är en grymt rolig liten bil som alla verkar gilla, och förväxla med Messeshmitt tyvärr..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
The Dragon



Registreringsdatum: 11 september 2014
Inlägg: 8
Ort: Årjäng

InläggPostat: 2014-09-13 21:05:48    Rubrik: Svara med citat

Det kan jag tänka mig, såg ett renoverings objekt för ett tag sen, den försvann direkt.

Man får alltså vara beredd på att åka långt och snabbt Smile

Tack, kollar på mibile.de, autoscout24 och blocket. Verkar vara mkt dyrare i tyskland så hoppas det kan komma någon till salu snart här i Sverige.

K, men Messerschmitt vad jag sett ser inte alls lika ut :O

Kollat på Isetta, Heinkel och Fuldamobil, men tkr Heinkel ser charmigast ut.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Scoutet



Registreringsdatum: 28 maj 2014
Inlägg: 24
Ort: Svenljunga

InläggPostat: 2014-09-21 20:22:15    Rubrik: Svara med citat

Ja det verkar som att tyskarna vill ha tillbaka bilarna. Även om min är tillverkad i England..

Heinkeln är klart charmigast tycker jag, klassiska linjer, krom och möjlighet att sitta jämte den man älskar.. inte som i en messe när hon får sitta bakom.

Vad gäller den tydligen allmänna förvirringen mellan Messe och Heinkel så kan jag skylla de flesta gångerna på en viss Lasse Åhberg-film.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
The Dragon



Registreringsdatum: 11 september 2014
Inlägg: 8
Ort: Årjäng

InläggPostat: 2014-09-22 19:49:30    Rubrik: Svara med citat

Ja, det verkar verkligen så, men hoppas jag hittar en till salu i Sverige. Då det skulle bli så mkt enklare.

Det är ingen av er som känner någon bekant som har någon till salu?

Jag tycker det verkar så vad jag sett och läst, men en Isetta ser rätt trevlig ut också tkr jag. Heinkeln´s mer inglasade kabine tkr jag dock gör den ett strå vassare.

Haha ja, har visat bilder på Heinkel för vänner och släkt och den vanligaste kommentaren har varit Lasse Åhberg-bil.

Lite tråkigt de fått den stämpeln...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Jack Veeke



Registreringsdatum: 15 februari 2012
Inlägg: 162
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2014-09-23 05:00:43    Rubrik: Svara med citat

Det går alltid att försöka kontakta medlemmar i klubben. Det var så jag hittade en isetta till kompisen. I vissa fall kan det hända att en faktiskt kan tänka sig att sälja. I annat fall så är det roligt att få kontakt med andra i klubben och samtidigt få tips.
Lycka till i letandet.
// Jack
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
The Dragon



Registreringsdatum: 11 september 2014
Inlägg: 8
Ort: Årjäng

InläggPostat: 2014-09-23 13:34:32    Rubrik: Svara med citat

Tack jag letar febrilt;), Kollar på diverse köp och säljsidor. Har även fått tips om att kolla i tidningar som Classic cars osv...

Skulle vara roligt att hitta en nu så man kunde få ett litet vinter projekt:)

Kontakta du medlemmar genom detta forum eller vart hitta du dem?

Forumet verkar ju inte vara allt för aktivt Sad .
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Jack Veeke



Registreringsdatum: 15 februari 2012
Inlägg: 162
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2014-09-23 20:46:23    Rubrik: Svara med citat

Hej!
Vad jag kan se så är du medlem så du borde ha matrikel 2014. Kolla i första hand på de som har fler än 1 st. och ring de helt enkelt. Det värsta som kan hända är att du får ett nej men förmodligen blir det ett trevligt samtal som du får på köpet Very Happy

Du kan även hänga upp små annonser i olika butiker fast det kommer nog förmodligen inte att ge dig mycket. Trots det vet man ju aldrig. Sprid ryktet att du söker en Heinkel helt enkelt

Jag tycker inte man ska stressa en person men visa intresse och var ärligt, även om att du redan har mc-bilar. Kanske en Heinkel ägare vill göra ett byte med en King? Man vet ju aldrig, jag antar att jag har rätt person för mig?

Hälsningar / jack
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
The Dragon



Registreringsdatum: 11 september 2014
Inlägg: 8
Ort: Årjäng

InläggPostat: 2014-09-23 21:09:23    Rubrik: Svara med citat

Jag är tyvärr inte medlem :/ , har aldrig ägt en mc-bil men har fått för mig att köpa en Very Happy

Tack för tipsen! har tänkt om jag inte hittar någon att annonsera i den lokala tidningen.

Du har inte dubletter av Heinkel eller Isetta? Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Jack Veeke



Registreringsdatum: 15 februari 2012
Inlägg: 162
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2014-09-23 21:33:38    Rubrik: Svara med citat

Bra försök med att fråga. Du lär dig fort Very Happy an ska börja någonstans men ..... Nej, jag äger ingen Heinkel eller Isetta. Jag kan nog starkt rekommendera att bli medlem i klubben. Det hjälper alltid. Sedan kan jag nog hålla med om att forumet inte används av många, tyvärr. Jag försöker att gå in på forumet, med jämna mellanrum och hjälpa andra som behöver ha hjälp.

Jag äger några Messerschmitts men säljer ingen. Jag brinner för min hobby som jag startade 2005 genom att bli medlem i klubben. Kollade i matrikeln och tog kontakt med en person som, efter ett år sålde mig sin messerschmitt. Den renoverade jag färdig 2008 Sedan har jag fått tag i 2 st. som är i bruksskick och ett vrak som ska ihop för att kunna köra med den som vrak. Renovering av den sistnämnda blir in framtiden.

Som sagt, bli gärna medlem och börjar därifrån!

Hälsningar / Jack
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
The Dragon



Registreringsdatum: 11 september 2014
Inlägg: 8
Ort: Årjäng

InläggPostat: 2014-09-24 20:49:52    Rubrik: Svara med citat

Attans Wink

K, då har du en att åka med till klubbträffar, en till brukis och ett skruvobjekt: Låter optimalt:)

Då blir det väl att fylla i medlemsblanketter någon kväll.

Tack för all hjälp!

Men Ni år gärna skriva om ni får nys om en Heinkel eller Isetta till salu!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
JohnA



Registreringsdatum: 17 mars 2012
Inlägg: 53

InläggPostat: 2014-09-28 20:30:15    Rubrik: Svara med citat

Frottera sig med klubbfolket och om möjligt besöka träffar är alltid en bra idé! Själv gick jag på BMW Isettas... hmm, kan det varit 50-årskjubileum? eftersom jag sedan barntiden varit förtjust i dessa småttingar. Träffade där en kille som satsat på Isetta och Messerschmitt men råkade ha en fin Heinkel Trojan. Visade sig att han hade en orenoverad Heinkel han nyss köpt ur ett dödsbo och sedan insåg att han borde begränsa hobbyn. Jag slog till och ångrade det absolut inte.

Körde en tidig vår, en sommar och en halv sommar till med känslan av att det var helt rätt för mig. Lite för kul kanske, för motorn skar i 90 blås en varm sommareftermiddag... Aluminiumflis i hela vöxellådan/vevhuset och kolven den satt stenhårt fast. Köpte en reservdelsmotor men hade inte tid att fixa motorn. Tiden gick och pengar behövdes till annat så Heinkeln fick gå sin väg under sorg.

Sex sju år senare slog abstinensen till och jag ringde min köpare. Bilen hade hela tiden stått och sunkat till sig under en gran medan en hjälpsam granne INTE gjorde sitt bästa att fixa motorn. Jag fick köpa tillbaka Heinkeln för samma summa, och fick en nästan helt hopsatt motor på köpet! Körde intensivt med gasen i botten två somrar med Heinkeln som vardagstransport. Blev säkert 1000 mil eller mer! I stort sett inga problem, knappt ens underhåll. Gick fenomenalt fint, oftast i 80. Så en dag började toppackningen bråka och Heinkeln blev aldrig sig lik igen. Rev isär motorn, fixade oljeläcka, men toppen bråkade vidare. Så en dag för fem år sedan sade det GRGRGRGRGRGR... i motorn just när den verkade må bra igen. Avgasventilen hade brutits av med följden att kolv, topp och cylinder blev ganska illa skadade. Har stått still sedan dess.

Frugan och barnen skriker NEEEJ när jag säger att jag börjar känna mig ganska färdig med heinkelfarandet. Den är mig nära hjärtat men så som livet ser ut idag med hundar, fru och tre barn samt ett trångt garage där Saab V4 är ett ledset vardagsfordon som inte kommer in känner jag mig redo att sälja Heinkeln. Jag är INTE färdigåkt på tre hjul och jag kommer säkert att ångra mig men både utrymme och pengar behövs mer än ens en fungerande trehjuling i nuläget.

Min "hink" är en irlandsbyggd 59:a i hyggligt bruksskick. Rostiga stötfångare, repor, en och annan bula och några bruna stänk här och där på den blågrå karossen men den berättar sin historia utan att skämmas för sig. Inga rosthål så vitt jag sett. Inredningen behöver kärlek akut, sätet är i stort sett bara en stomme och ett stycke nyvävt tyg i skotskrutigt originalmönster. En relativt komplett extramotor finns med kolv, cylinder och topplock. Reservoppen behöver renoveras då den har ett löst ventilsäte och troligen behöver en hel del annat fixas för att få en hållbar motor.

Har dålig koll på vad en Heinkel kan vara värd nuförtiden men om intresse finns för mitt exemplar ska jag försöka orientera mig tillräckligt väl för att sätta ett lagom billigt pris för en snabb affär innan jag ångrar mig. Smile

Finns en Saab 96 "kortnos" att fresta med nappar jag glupskt! En fräsch Saab V4 är även det ett bra byte och med en Saab 95 V4 kombi bär jag nästan Heinkeln på min rygg till sin nya ägare! Very Happy

Bilen finns på bonnlandet i nordöstra Vallentuna kommun.
Skicka mail till john "at" elektroarkivet "punkt" se Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
The Dragon



Registreringsdatum: 11 september 2014
Inlägg: 8
Ort: Årjäng

InläggPostat: 2014-09-29 16:54:22    Rubrik: Svara med citat

haha kul med någon som delar med sig av sin mc-bil historia! tyvärr har jag ingen Saab med och tyvärr så vill jag helst inte köpa ett så stort projekt så jag inte är så mek van och inte har eget garage, utan utnyttjar plats på familjeföretaget. Rädd den bara kmr att stå. Betalar gärna mer för en som är hyffast iordning.

Vågar man ens köra i 90 med en Heinkel? XD

Hoppas du hittar någon annan som kan få ut din Heinkel på vägarna igen!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
JohnA



Registreringsdatum: 17 mars 2012
Inlägg: 53

InläggPostat: 2017-01-03 15:15:26    Rubrik: Svara med citat

Detta blir kanske lite för mycket av en säljes-annons för denna del av forumet, men i så fall får väl moderatorn flytta inlägget eller ta mig i örat. Very Happy

Jo, det har blivit skarpt läge för mig att göra mig av med ett monument över tappade sugar som bara gör mig ledsen. Min kära "hink" som jag hunnit köpa två gånger på 20-talet år blir nog lyckligare hos någon som har tiden att ge den mer kärlek och reservdelar än jag själv har. Men vad ska den kosta för att jag inte ska ångra mig djupt och i värsta fall känna mig lurad? Jag har varit helt borta från "scenen" i säkert närmare tio år nu så jag har dåligt med koll men det går ju alltid att "skala upp pengarna" från vad jag själv betalade senast.

Verkar inte finnas mycket till salu i Sverige så det syns på nätet. Hittade en till synes fint renoverad för ca 50k och en utan bild med behov av rostlagning i golv och skärmkant för ungefär hälften.

Min Heinkel är i hyfsat bruksskick till det yttre, med rostiga stötfångare, några små rostrosor och småbucklor i karossen men inga egentliga rosthål vad jag vet. Motorn har renoverad vev men kolv, cylinder och topp har totalhavererat. Med ingående reservdelsmotor och lite delar från England borde det inte bli speciellt dyrt att få fart på min Heinkel, jag har bara inte själv prioriterat det.

Främst är jag ute efter prisbilden för att inte bli blåst, men är någon seriöst intresserad tänker jag så klart inte blunda för detta. Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.