Forumindex mcbilklubben.se
Ett forum för MC-Bil klubben från www.gratisforum.se
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Heinkel Trojan 198cc Packningar Generatorkol Oljeläckage mm.

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Motor & Drivlina
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Anders Holmberg



Registreringsdatum: 06 oktober 2017
Inlägg: 12
Ort: Saltsjö boo

InläggPostat: 2018-04-06 09:19:38    Rubrik: Heinkel Trojan 198cc Packningar Generatorkol Oljeläckage mm. Svara med citat

Hej!

Som sagt när man börjar riva i gamla grejjer eskalerar det snabbt. Rev ner bakaxeln då jag har haft ett dunkande ljud där bak. Det blev nya hjullager och ny drivkedja.

I samband med detta (när kylplåtarna var av från cylindern) konstaterdae jag att cylindern och kylplåtarna var duktigt oljebemängda. Inte konstigt att den har luktat bränt. Tänkte då att det kanske är packboxen på vevaxeln så svänghjulet åkte av.

Så klart var dynastartkolen totalslut men hittade faktiskt nya kol i Yourex webshop (BOSCH dynastart) 90:- + moms. Dock läckte inte packboxen.

Måste vara cylinderfot eller topplock som läcker. Är detta vanligt? och Var får man tag i packningar?

Nu förmodar jag att när cylindern åker av så konstaterar man säkert att den behöver borras. Bara inte vevstakslagret glappar då börjar det kännas jobbigt.

Som sagt var hittar man packningar?

/Anders
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jack Veeke



Registreringsdatum: 15 februari 2012
Inlägg: 149
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2018-04-06 11:21:23    Rubrik: Svara med citat

Hej Anders!
Kolla gärna om det finns fler saker du kommer att ha behov av så kan jag lägga en beställning till dina delar hos den tyska Heinkel klubben. Helst allt dom behövs i en beställning dock. Du kan få priserna först i så fall.
Hälsningar Jack
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Jack Veeke



Registreringsdatum: 15 februari 2012
Inlägg: 149
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2018-04-06 12:34:37    Rubrik: Svara med citat

Hej Anders,
Tittade snabbt vad som finns och som du kan se på bilden så finns det 3 storlekar på cylinderfotpackning och samma med topplockspackning samt så finns den i olika materialsorter. De delar med röd strycket finns inte att köpa.

Du lär behöver en packning till ventilkåpan med kanske?
Hälsningar, Jack


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Anders Holmberg



Registreringsdatum: 06 oktober 2017
Inlägg: 12
Ort: Saltsjö boo

InläggPostat: 2018-04-07 08:21:23    Rubrik: Tack! Svara med citat

Hej! Jack

Tack för snabbt svar. Vet man några priser? Funderar på att anmäla mig själv till den tyska klubben, men insteget är ju lite högt och då vill man ju veta att det finns delar och lönar sig att köpa den vägen.

Hittade en packningssats på nätet hos någon bildelshandlare i tyskland men det står inte så mycket om den:
https://www.oldtimer-motorenteile.com/product_info.php?info=p2624_motordichtsatz-heinkel-kabine.html

Sen funderar man lite på om det skiljer sig på en tysk 198cc och en engelsk. Jag konstaterade till exempel att på min sitter vevaxelns packbox monterad i blocket och inte i statorlindningen som det tydligen är på dom tyska.

Misstänker att den översta topplockspackningen är original. Har du någon uppfattning om aluminium eller koppar är bättre? Tänker att rakheten på topp är viktigare med metallpackningar. Kanske måste man planslipa toppen då?

Ska riva av topp och cylinder i helgen så får vi se vad som behövs.

Mvh

Anders
_________________
Anders Holmberg
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders Holmberg



Registreringsdatum: 06 oktober 2017
Inlägg: 12
Ort: Saltsjö boo

InläggPostat: 2018-04-09 14:06:12    Rubrik: Rivit av cylinder Svara med citat

Nu har jag rivit av Topp och Cylinder. Mätte kolvdiametern och Konstaterade 65 mm. Då funderar man. Är detta en original 204cc motor? Eller har jag en cylinder som är borrad 2 gånger? Årsmodellen är 1962.

Nu ska det skaffas packningar och då skulle man önska lite råd beträffande Topplockspackningar Aluminium? Koppar eller typ Original. Någon som har ett tips?

Behöver toppackning, fotpackning, ventilkåpspackning, avgaspackning och insugspackning.

/Anders
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Motor & Drivlina Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.04 sekunder att ladda.