Forumindex mcbilklubben.se
Ett forum för MC-Bil klubben från www.gratisforum.se
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Tips delar ombyggnad från trehjulig till fyrhjulig Heinkel

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Roger



Registreringsdatum: 09 mars 2012
Inlägg: 15
Ort: Olofström

InläggPostat: 2012-03-25 23:02:22    Rubrik: Tips delar ombyggnad från trehjulig till fyrhjulig Heinkel Svara med citat

Jag har aldrig studerat fyrhjulig Heinkel och exakt hur den skiljer sig från vår i Sverige vanliga trehjuliga modell, men antar att man använder samma svängarm och hjulnav, bara en längre genomgående axel och någon distans som ger lagring åt det extra hjulet?

Här är i alla fall en axel med drev http://www.ebay.com/itm/260982398077 (slutdatum 28/3)
och en distansbit i aluminium: http://www.ebay.com/itm/260982545684 (slutdatum 28/3)
på tyska ebay till inte alldeles orimligt pris? Har hört att fraktkost därifrån är hyfsad, har ännu inte testat handla därifrån själv.

Vet inte vad mer som skulle behvas mer än lager och tätningar?
Visserligen olagligt eftersom det tekniskt sett inte längre är en motorcykel, men nuförtiden finns det ju fyrhjuliga mopeder som ser ut som bilar, så jag har svårt att se någon polis bli särskilt upprörd av ett sådant experiment..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JohnA



Registreringsdatum: 17 mars 2012
Inlägg: 53

InläggPostat: 2012-04-03 17:38:11    Rubrik: Svara med citat

Roger, du är inte ensam om dessa funderingar. Gentemot lagen finns ett utmärkt argument för dubbelmontage bak och det är överlevnadschansernas sannolika ökning i händelse av hastig punktering på bakhjul. Shocked Sedan tror jag ju inte att Bilprovningen skulle bry sig om detta argument...

Jag mailades kort med en kille i England som hade ett liknande projekt för några år sedan. Tydligen var det svårt att få tag på delar. Jag har sett en fyrhjulig Heinkel i Tyskland för kanske 15 år sedan och det såg riktigt ballt ut med bara knappa 15 cm mellan däckens insidor. Rimligen blir åkturerna lite stadigare med två hjul och jag föreställer mig att mindre gropar och spårigheter får mindre inverkan på bakvagnen.

Förutom byte av hjulaxel och tillhörande delar i bakaxeln måste hela motorpaketet förskjutas åt vänster om jag förstått rätt. Då behövs också ett nytt fäste för svingarmens fjäder. Sannolikt kan man behöva korta av eller mickla med växelvajern också.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Roger



Registreringsdatum: 09 mars 2012
Inlägg: 15
Ort: Olofström

InläggPostat: 2012-04-03 18:10:21    Rubrik: Svara med citat

Ja, naturligtvis, flytta motorn till vänster! Jag funderade förut på om axeln skötte centreringen - men då måste bromsskölden med backarna också flyttas, så alltså måste hela paketet flytta. Tack för infon! Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JohnA



Registreringsdatum: 17 mars 2012
Inlägg: 53

InläggPostat: 2012-04-03 18:53:39    Rubrik: Svara med citat

Rimligen ska motorn flyttas halva spårvidden, d.v.s. en decimeter om jag inte tar helt fel. Om det sedan av praktiska skäl är enklare att fuska ett par centimeter hit eller dit tror jag inte man märker så mycket vare sig till utseendet eller vägegenskaperna. Blir det för snett lär det synas i motorhuven.

Besiktningsmässigt kan det förstås bli trubbel, men dels ser jag en strimma av ett hopp att kunna resonera sig förbi dagens ofta ganska historiskt okunniga bilbesiktare. Med en spårvidd på endast 200mm (eller är det 180mm?) kan man ju jämföra med tvillingmontaget på en lastbil. Å andra sidan kan man nog inte hävda att hjulen sitter på gemensamt nav, åtminstone inte exakt jämförbart med lastbilar. Om svingarmen och kedjedrevet satt på ena yttersidan och inte mellan hjulen vore det kanske en annan sak...

Kanske kan man röra om lite i grytan med att ta upp den trehjuliga MC-skotern Piaggio MP3! Någonstans har jag läst att spårvidden är noga vald för att klassificeringen ska hamna rätt, men jag har glömt exakt hur resonemangen löd. Som trehjulig SYMMETRISKT byggd MC får MP3:an köras på B-kort precis som våra MC-bilar. Men det var som sagt någon ytterligare juridisk fördel med den smala spårvidden på endast någon dryg halvmeter, jag kan bara inte minnas vad... Confused

Personligen skulle jag helt fräckt köra in i besiktningshallen med dubbla bakhjul och låtsas att det regnar. Eventuella kommentarer skulle jag bemöta bestämt med påståendet att det räknas som ett hjul när spårvidden är så liten och att jag tror gränsen går vid någon halvmeter.
Går det så går det, jag har framgångsrikt dragit värre valser! Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Roger



Registreringsdatum: 09 mars 2012
Inlägg: 15
Ort: Olofström

InläggPostat: 2012-04-03 19:30:35    Rubrik: Svara med citat

Du brukar ha tumme med besiktningsmän - Snabelgalfen lär ingen som har sett den glömma Cool Jag är imponerad av din uppfinningsrikedom när det gäller att hålla liv i bruksbilarna Smile (kände igen dig när jag tittade på dina youtubelänkar i ett annat inlägg)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JohnA



Registreringsdatum: 17 mars 2012
Inlägg: 53

InläggPostat: 2012-04-03 19:47:40    Rubrik: Svara med citat

För kanske fem sex år sedan började jag smida planer för att stoppa in en 600cc tvåcylindrig Kubota dieselmotor i min Heinkel. Med en effekt på endast 11hk ur den industriklassade motorn trodde jag det skulle gå fint. Men icke då! På MC är cylindervolymen helig och en tredubbling accepteras icke! Resonemangen från SBP klingade riktigt dumt och de hänvisade till sist till SFRO, som i sin tur tyckte hela grejen var solklar och att SBP skulle nöja sig med en registreringsbesiktning.

I samma veva frågade jag också SBP om konvertering till dubbla bakhjul med smal spårvidd. Jag fick då det skriftliga beskedet att det sannolikt skulle bli svårt att få godkänt. Som amatör får man både bygga ny MC och bygga om befintliga två- och trehjulingar precis som man vill, men för fyrhjulig MC måste det där förbaskade helfordonsgodkännandet finnas, eller om det var någon annan förklaring. Hur som helst påstod SBP att det är i princip omöjligt för en amatörbyggare att bygga en fyrhjulig MC. Om detta stämmer återstår att antingen helt fräckt försöka lura SBP eller att hitta ett kryphål som definierar dubbelmontaget som ett enda hjul. Bygger man en egen sving kan man ju t.ex. besiktiga med ett väldigt brett lågprofildäck och sedan byta till två tätt monterade hjul på samma nav av säkerhetsskäl.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JohnA



Registreringsdatum: 17 mars 2012
Inlägg: 53

InläggPostat: 2012-04-03 21:00:57    Rubrik: Svara med citat

Nu blir det off-topic!
Kul och smickrandet med igenkännandet Roger, även om det blir lite en känsla av "alla känner apan, apan känner ingen"... Very Happy Jo den där Snabelgalfen blev det allt några lustiga turer med hos SBP och säkert 20-talet flygande besiktningar av polisen. På den tiden hade jag min jobbparkering precis utanför nedfarten till solnapolisens garage så de mer rutinerade konstaplarna lärde sig ganska snabbt att min blå (senare svarta) bil var helt grön. De "farliga" poliserna var de unga som inför en äldre kollega skulle visa sig på styva linan. Eftersom det bara är de relativt få "trafikarna" som har behörighet att utföra flygande besiktning blev det ibland väntetid när en nitisk ungtupp ropade på trafikarna. Flera gånger blev det riktigt roliga situationer när tupparna först bombarderade mig med misstänksamhet och direkta spydigheter och sedan trafikarna dök upp med ett igenkännande glatt "åh, det är du, HEJ!" och därefter vände sig till småpoliserna med ett "ni kan åka nu, den här är helt ok". Very Happy

Jag har länge älskat att finna kryphål i regelböckerna och finna brister i formuleringarna. Därav t.ex. avgasröret som på min ful-saab mynnade ut rätt upp över taket! Men ibland lyckades SBP hitta brister också... Knasigast var den gången en stationschef försökte stoppa det redan godkända bygget för rost i "bärande" balkar som bara var små decimeterkorta rester på den ditskarvade VW-bakdelen.

Back ON-topic:
Det jag ofta kom långt med var att jag såg till att vara mycket väl påläst ur regelboken. Jag studerade SFRO:s Bygghandbok som fan läser bibeln, men jag kunde baske mig vartenda relevant mått och formulering! Detta medförde att besiktningsgubbarna ofta tog den lätta vägen ur knipan och litade på att JAG hade koll! Very Happy

Ska man göra något udda knas med ett redan udda fordon gäller det att ha is i magen och bergsäkert kunna rabbla upp (sin egen tolkning av) reglerna. Jag tror faktiskt att chansen är rätt stor att man slinker igenom med dubbla bakhjul utan att de fattar att något är fel. Om man inte har oturen att råka på en nitisk MC-bilentusiast förstås...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JohnA



Registreringsdatum: 17 mars 2012
Inlägg: 53

InläggPostat: 2012-04-03 21:04:24    Rubrik: Svara med citat

I Heinkelns verkstadshandbok tror jag det framgår ganska bra vilka skillnader det är mellan tre- och fyrhjulig baksving. De är som sagt inte så stora. Hjulaxeln är annorlunda och så är det förstås en packbox på kedjelocket. Jag minns inte i skrivande stund hur karossen ser ut men jag misstänker att det behövs en ny förstärkning med ögla för "fjäderbenet".
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.77 sekunder att ladda.