Forumindex mcbilklubben.se
Ett forum för MC-Bil klubben från www.gratisforum.se
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Heinkelmotortrubbel

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Motor & Drivlina
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
JohnA



Registreringsdatum: 17 mars 2012
Inlägg: 53

InläggPostat: 2012-04-04 08:03:42    Rubrik: Heinkelmotortrubbel Svara med citat

Tänkte berätta min personliga heinkelmotorhistoria och se vad ni andra har för erfarenheter:

Köpte Heinkeln (irländsk 59:a) första gången 1995. Fungerade fint efter lite småpyssel. En varm dag i medvind och hemlängtan på motorvägen min andra heinkelsommar skar motorn ihop i en lång nedförsbacke. Hastighetsmätaren hade strax innan pekat på över 90. Tror faktiskt den visade närmare 100. Fort gick det och kul var det! -En liten stund...
Motoroljan full av glittrande "fiskfjäll" från kolven. Jag använde syntetolja för bil och är osäker på om det var ett bra eller dåligt val. Har hört väldigt motstridiga påståenden.

Hade ont om tid och pengar så jag sålde Heinkeln. Medan snälle grannen till köparen fixade motorn stod Heinkeln och blev ledsen under en gran. Grannen tog god tid på sig, åtminstone fem år... När jag sedan ringde fick jag köpa tillbaka min Heinkel för samma 7000 kronor, den här gången med nästan helt ihopsatt motor men väldigt solkig lack.

Efter detta körde jag järnet under fyra somrar utan några problem alls utom ständigt oljeläckage mellan vevhushalvorna. Jag kollade oljan innan varje start och fyllde på om stickan visade på min-strecket. Motorn gick verkligen fint under dessa år men så en dag började den slamra...
Lagret i vevstakens storände hade sagt upp sig. Kanske inte konstigt så hårt som jag hade kört under ganska många mil. Minns inte vad jag hade för olja men tror det var någon specialare för Saab 99 som skulle vara bra för kopplingen. (?)

Svänghjulet satt fast något grönjävligt! Den lånade avdragaren höll jag nästan på att dra sönder. Medan jag mekade i renoverad vevaxel lade jag märke till något intressant och kusligt med motorns konstruktion!
Motoroljan kastas in mot vevaxeln genom en relativt liten öppning i "vevhuset" och transporten tycks ske i huvudsak av ett enda kugghjul i växellådan. Detta kugghjul står inte bara stilla då kopplingspedalen trampas ned utan är också precis på gränsen att kunna plaska olja då nivån på oljestickan är vid min-strecket.

Lärdom:
Kolla oljan ofta och se till att hålla nivån på max-strecket hela tiden!
Det är bara min kvalificerade gissning, men det verkar troligt att smörjningen blir ganska mycket försämrad vid låg oljenivå. Det är dumt att chansa. Jag har hört att havererade vevstakslager inte är ovanligt och det är möjligt att ha hittat en förklaring till varför.

Vanlig bilmotorolja tycks vara ett dåligt val främst på grund av att den innehåller "snor-additiv" som får kopplingen att slira. Jag har på senare tid kört med s.k. raka oljor utan additiv. Biltemas Classic-olja t.ex.

Efter renovering av vevaxel/vevstake var förhoppningarna höga om ytterligare en massa mil på tre hjul. Men icke! Topplockspackningar gick åt på löpande band. Kanske slarvade jag med efterdragningen första gången, men de följande tre packningarna var jag mycket noga med. Har för mig det fanns två olika kvaliteter på packning och sista gången fick jag tag på den dyrare som skulle vara bättre. Om så var fallet fick jag inte veta eftersom avgasventilen behagade tappa hatten. Det smattrade ganska otäckt i motorn kan jag säga!

Kolvkrona och topplock blev så klart helt sönderhackade. Övre kolvringen bröts i småfragment och kolvbultshålet blev ovalt. Övre vevstakslagret är så klart även det deformerat. Hur det gick med staken och min nyrenoverade vev har jag inte kunnat avgöra med motorn kvar i Heinkeln men det känns helt ok när jag snurrar på delarna.

Varför blev det då så här? Jag antar det var en glapp ventilstyrning som fick ventilen att träffa snett mot sätet så att materialet i ventilskaftet blev utmattat. Jag tror inte det har något samband med följetongen av läckande topplockspackningar.

Läxan den här gången är väl att kontrollmäta och syna ALLT innan man skruvar ihop en motor. Nu står valet mellan att lägga tusenlappar på en seriös renovering, ett hårresande fulmeck eller byte till en modernare motor. Ska jag köra Heinkel ska den gå som vardagsfordon och inte bara för söndagsutflykter i vackert väder! Och då ska prylarna hålla för pressen också.

Mekartips: En kompis som mekat mycket med veteran-MC gav mig tipset att täta vevhushalvorna med en sytråd i packningsklistret. Detta fick absolut stopp på mitt tråkiga oljeläckage.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Fredsduvan



Registreringsdatum: 16 februari 2012
Inlägg: 13
Ort: Gnesta

InläggPostat: 2012-04-26 16:54:58    Rubrik: Murphy Svara med citat

Det man kan konstatera efter att ha läst denna berättelse är att Murphys lag även fungerar på Heinklar Wink

Ska du bruksa sätt i nåt modernare. Själv håller jag på och konverterar min ena Fram-King Fulda med en Kymco motor.

Lycka till Med Heinkel mekandet.

Kanske kan jag tjuva din berättelse till Bubblan?

Du kanske kan skriva ihop något och ta med några bilder.

bubblan.redaktion@telia.com
Very Happy
_________________
Tommy Redaktören Bubblan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
janne



Registreringsdatum: 04 april 2012
Inlägg: 3
Ort: Mockfjärd

InläggPostat: 2012-04-30 10:18:34    Rubrik: Svara med citat

Hej på er
Min Heinkel har blivi konventerad med annan motor, fungerar mycket bra.hoppas vi syns på träffen i Trollhättan. Tänkt att åka uppifrån dalarna och ner.
Jannne
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JohnA



Registreringsdatum: 17 mars 2012
Inlägg: 53

InläggPostat: 2012-05-04 07:14:09    Rubrik: Svara med citat

Men snälla Janne, man FÅR INTE berätta sådana saker utan att gå in på de smaskiga detaljerna! Vad har du för motor? Är bygget besiktningsbart eller ful-åker du med skyltar från annat fordon? Eller har SBP helt enkelt så dålig koll på våra små bubblor att man kan lura dem med nästan vad som helst? Det skulle inte förvåna mig om de t.ex. skulle släppa igenom en BSA-twin på 650cc eftersom det syns att den är gammal. Med några fula plåtkåpor och fläkt för kylningen, lite tillfällig extra massa på svänghjulet och en löjligt tät ljuddämpare kan vara det enda som behövs. Very Happy Mitt eget evighetsprojekt med en 600cc 10-hästars Kubota dieselmotor blir tyvärr desto svårare att lura någon med.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Viclil
Site Admin


Registreringsdatum: 14 februari 2012
Inlägg: 30
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2012-05-07 18:14:27    Rubrik: Svara med citat

Intressant läsning!
_________________
Vänliga hälsningar,

Victor / Administratören
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
janne



Registreringsdatum: 04 april 2012
Inlägg: 3
Ort: Mockfjärd

InläggPostat: 2012-05-11 17:03:53    Rubrik: Svara med citat

Hej på er igen
Jag tröttnade på att justera kopplingen och växellägen hela tiden, så jag plocka ur motor och titta vad som var slitet, jag har även en Honda 250 an i garaget, så jag började att mäta lite på motor paketet på den, så det stämnde bra överens med henkiel motorn, sagt och gjort tittade på blocket och hittade en Honda 250 an, den är 1 cylindrig och 20 hk så det var bara att sätta kapen i den, det tog ca en helg att få ihop den utan att göra mycket overkan på Henkiel, så hade jag det elektriska kvar, Henkiel har 3 kablar oj vad kablar Hondan hade, så det var bara att gå fram med avbitaren och se vad man behövde och inte behövde det tog bara en dag, sen var den här vatten kyld det fick bli lite provisoriskt men lyckat blev det, så var det det här med backen men det sköter frugan om, det som måste göras är väl fin justering av kylningen och för motorfästet och det här som ser ut som ett T. Är det någon som har ett sådant får ni gärna höra av er. För när det är klart är det bara att packa tält och packsäck för den långafärden
Janne
mobilnr: 0768469465
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JohnA



Registreringsdatum: 17 mars 2012
Inlägg: 53

InläggPostat: 2012-05-13 21:23:21    Rubrik: Svara med citat

Tror jag har ett motorfäste (alltså rörkonstruktion som uppochnervänt T med gummikuddar) extra som jag troligen inte kommer behöva. Finns i Nordöstra Vallentuna fyra fem mil norr om Stockholm.

Fler bilder på Janne-bygget tack! Hur var det med besiktningen och antal körda mil? Bränsleförbrukning? Vibrationer/ljudnivå? Prestanda?

------

Några bekymmer med koppling och växellägen har jag aldrig haft, för mig är det mycket kring topp, cylinder och vevaxel som bråkat men jag tycker också originalmotorn är tråkig, bullrig och lite för ömtålig för att pina i vardagsbruk. Har försökt några vändor att få plats med en gammal snöskotermotor, en Yamaha 440 SW, men det utrymmet är stort respektive trångt på fel ställen. 30hk och tvåcylindrigt vore annars inte fel.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Motor & Drivlina Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.